Strona główna » Hip-hOpera

Hip-hOpera

Autorzy hip-hOpery:
Scenariusz: Janusz Kohut, współpraca: Andrzej Trojak
Teksty: Juliusz Wątroba
Muzyka: Janusz Kohut  

Hip-hOpera „Szczęśliwi ludzie” ukazuje współczesną rodzinę – jej problemy i wewnętrzne konflikty. Oglądamy duchową pustkę Ojca – biznesmena, pracoholika i perfekcjonisty, który marzenia własnej młodości pragnie zrealizować w swoich dzieciach. Zbuntowana Córka śni o wielkiej miłości. Zagubiony w gąszczu codziennych półprawd i powszedniej grze pozorów Syn ucieka od rodzinnych konfliktów w muzykę hip-hopową, a wreszcie w narkotyki. Osobą, która próbuje ratować rozpadającą się rodzinę jest Matka.
Dramatyczne przyspieszenie akcji następuje w momencie, gdy Ojciec po wielu latach spotyka „kumpla” ze szkolnej ławy, który jest prominentnym posłem, medialną gwiazdą i ulubieńcem salonów. Podczas sentymentalnego spotkania w biurze Ojca, gdy wspomnienia przeplatane są toastami, przyjaciołom wpada do głowy pomysł, aby jeszcze bardziej pomnożyć zyski. Postanawiają zalegalizować wprowadzenie tzw. miękkich narkotyków. Polityk ma „załatwić” stosowną ustawę, a Ojciec - jako prezes znanej firmy – przekonać do realizacji tego pomysłu (a właściwie przekupić) tych wszystkich, których przekupić można. Plan udaje się w całej pełni. Jego skutkiem jest jednak bezsensowna śmierć syna Polityka, do której swoim postępowaniem doprowadza on sam. Moralnie jednak, odpowiedzialny za to nieszczęście czuje się Ojciec. Dopiero ta tragedia, śmierć syna przyjaciela, który stał się ofiarą wprowadzonej właśnie ustawy sprawia, że nad trumną z jego ciałem następuje przewartościowanie poglądów uczestników dramatu, a w szczególności Ojca, widzącego całą wyrazistością pomyłkę w wyborze drogi życiowej. Podobnej refleksji doświadczają także koledzy ofiary – zagubieni, ale wrażliwi młodzi ludzie, którzy by uciec od trudnej i nieznośnej rzeczywistości, w narkotykach i subkulturze hip-hopowej szukają złudnej nadziei i zapomnienia. Ukazani na początku, targani problemami i konfliktami członkowie rodziny – w finale odnajdują w sobie siłę do rozpoczęcia nowego życia.

Hip-hOpera łączy w sobie elementy muzyki klasycznej (Ojciec rodziny-tenor i Matka-sopran), wątki o charakterze soulowym (Córka) z muzyką inspirowaną hip-hopem (Syn). Tak skomponowany utwór w wyra¼ny sposób podkreśla różnice istniejące pomiędzy osobami tworzącymi każdą rodzinę - nie tylko poprzez wypowiadane teksty, ale także dzięki całkowicie odmiennej muzyce, będącej tu dodatkowym symbolem wzajemnego niezrozumienia, zarówno na poziomie ludzkich potrzeb i oczekiwań, jak i języka, jakiego używają postacie.

Dygresja kompozytora:
Muzyka hip-hopowa swoimi korzeniami sięga tradycji starogreckiej, gdzie jej katarktyczna rola oparta była o melorecytację. Warstwę rytmiczną całkowicie podporządkowano naturalnej akcentacji tekstu, melodia zaś, można powiedzieć, szła za treścią słów. Dużo pó¼niej tak zwaną „śpiewną mowę” wprowadza do swoich kompozycji Arnold Schoenberg - uznawany za jednego z twórców dodekafonii. Pomysł melorecytacji pojawia się także często we współczesnym teatrze i utworach z gatunku poezji śpiewanej. Rapowanie tekstu nie jest zatem niczym nowym. Od początku pomaga w tym, aby treści zawarte w utworze, były bardziej komunikatywne i lepiej docierały do słuchacza.     Prapremiera hip-hOpery miała miejsce 4 czerwca 2007 roku w Bielsku-Białej  www
Reżyseria: Krzysztof Korwin Piotrowski
Choreografia: Anna Siwczyk
Koncepcja inscenizacyjna, scenografia, kostiumy, autorskie sceny plastyczno-ekstatyczne (świat metafizyczny): TEATR A W prawykonaniu udział wzięli:
Matka: Joanna Kściuczyk-Jędrusik
Ojciec: Piotr Rachocki
Polityk: Czesław Gałka
Syn: Tomasz Białek
Córka: Beata Dobosz
Sekretarka: Małgorzata Grund
Uczestnik: Jurij Stesew
Balet i grupa break-dance’owa Gliwickiego Teatru Muzycznego w składzie: Sylwia Kubacka, Adriana Stesew, £ukasz Skowron, Tomasz Sośnik, Jurij Stesew.

Artyści Teatru A z Gliwic

Chór Akademii Muzycznej w Katowicach – przygotowanie chóru Wojciech Gwiszcz
Bielska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Piotra Barona
Janusz Kohut – fortepian
£ukasz Lechowski – gitara elektryczna
Eugeniusz Kubat – gitara basowa
Mariusz Szulakowski – perkusja

Promocja musicalu ''Szczęśliwi ludzie'' w Londynie


Nasi sponsorzy:
 
AQUA S.A.

Zakłady Tłuszczowe BIELMAR Sp. z o.o.

Grupa Kęty S.A.

Gmina Bielsko-Biała


Farby PARA

Big Star

Grupa MASPEX Wadowice